ساعت اپل با تشخیص الگوهای متغیر ضربان قلب، می تواند به شناسایی زودهنگام افراد مبتلا به COVID-19 کمک کند

8 مارس 2021- محققان آمریکایی گفتند دستگاه های پوشیدنی می توانند در شناسایی افرادی که بهCOVID-19  آلوده شده اند، بسیار موثرتر از روشهای آزمایشگاهی تشخیص این بیماری، عمل کنند.

تیمی از محققان در نیویورک به عنوان بخشی از مطالعه یWarrior Watch ، به بررسی این قابلیت در ساعت اپل پرداختند.آنها شواهدی یافتند که نشان دهنده ی تغییر پذیری ضربان قلب در افراد مبتلا بهCOVID-19 ، است. این تغییرات در نمودارهای ضربان قلب که توسط ساعت هوشمند اپل ارائه می شود، قابل مشاهده است و می تواند به تشخیص این بیماری حداکثر یک هفته قبل از سایر روش های تشخیصی، کمک کند.

یکی از نویسندگان این مطالعه، دکتر Robert P. Hirten، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی Icahn، گفت: این مطالعه آینده سلامت دیجیتال را برجسته می کند و نشان می دهد که ما می توانیم از این فن آوری ها برای رفع بهتر نیازهای در حال پیشرفت بهداشتی استفاده کنیم، ما امیدوارم این تکنولوژی پوشیدنی در بهبود مدیریت بیماری به ما کمک کند. هدف ما عملیاتی کردن این سیستم عامل ها برای بهبود سلامت بیماران است و این مطالعه یک گام مهم در این راستا است.

او افزود: ایجاد روشی برای شناسایی افرادی که ممکن است بیمار باشند، حتی قبل از اینکه بدانند آلوده شده اند، یک موفقیت بزرگ در مدیریت COVID-19 خواهد بود.

برای این تحقیق از چند صد کارمند مراقبت های بهداشتی بین آوریل و سپتامبر سال 2020 ثبت نام شد. از همه آنها خواسته شد که ساعت اپل بپوشند و از طریق یک برنامه سفارشی به سوالات روزانه پاسخ دهند.

محققان با بررسی تغییرات الگوی ضربان قلب آنها توانستند با موفقیت افراد آلوده به ویروس کرونا یا افرادی را که علائمی داشتند، شناسایی کنند.

تغییرات ضربان قلب این افراد بین هفت تا 14 روز پس از تشخیصCOVID ، به الگوی طبیعی تری بازگشت.

دکتر Zahi Fayad، مدیر انستیتوی مهندسی و تصویربرداری زیست پزشکی، افزود: این فناوری به ما اجازه می دهد تا نه تنها پیامدهای بهداشتی را ردیابی و پیش بینی کنیم، بلکه مداخله ی به موقع و از راه دور را نیز انجام دهیم. در طی یک بیماری همه گیر که حفظ فاصله ی اجتماعی ضروری است، اهمیت استفاده از این تکنولوژی مشهود است.

یافته های این تحقیق در ژورنال Medical Internet Research منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/mar/apple-watch-found-to-detect-covid-19-using-variable-heart-patterns.html